Mehkong, kippengriep en preventie ZOA deel 6

Ja, we zitten weer aan de Mehkong, in het toeristische dorp Nong Khai en het is 30 januari. Na bijna 2000 kilometer gefietst te hebben door Isaan zitten we 600 km. ten noorden van Bangkok! Inderdaad een behoorlijke omweg. Het wordt me achteraf pas echt duidelijk hoe "non-toeristisch" dit deel van Thailand is. Zonder te overdrijven kan ik hier beweren dat we de afgelopen maand minder witmansen (westerlingen) hebben gezien dan gisteren in dit toeristisch gat in een uur.

Het was regelmatig afzien op de fiets wegens eentonig landbouwlandschap, maar de dorpen waren mooi en de mensen waren zeer vriendelijk en open. Zo hebben we ook nog een uurtje doorgebracht bij de loempiavellenmaker. Aardige familie, waar we even in de keuken mochten kijken hoe die vellen gemaakt worden. Daar heb ik een hele diafilm aan gespendeerd maar ook een digitaaltje:

Cimg0944

En nu weer aan het werk……wat? heeft hij een zonnesteek en komt ie terug naar Nederland? Dacht ik niet. In Thailand hebben ze ook kaas gegeten van preventie. Rijden onder invloed is hier een groot probleem (bij gebrek aan verkeersregels en controle) dus staat er regelmatig een waarschuwing om vooral niet onder invloed te rijden. Dit was wel de mooiste:

Cimg0936

En als we het toch over "genotmiddelen" hebben. Hier wordt enorm veel tabak geteeld, de hele dag zien we dan tabakplanten en verderop hangt of ligt het spul te drogen. Ik moet wel zeggen dat het een mooi natuurproduct is. De bladeren worden gedroogd en gesneden en dan heb je tabak….geen toevoegingen.

Cimg0932

En tussen al die tabak vinden wij twee mooie initiatieven van de Thaise GGD! Ten eerste wordt er vermeld dat dit een "drugsvrije gemeente" is en vervolgens rijden we langs een school waar dit bord bij het hek staat:

Cimg0951

En dan wil ik afsluiten met een actueel (preventie) probleem. Een paar dorpen eerder werd ik aangesproken door een Thaise jongen. Ga je naar Si Chang Mai vroeg hij. Ja zeg ik, waarop hij heel aardig wist te melden dat daar kippegriep zou heersen. Leuke mededeling. En wat blijkt in dat dorp, hij had gelijk. Door de controle mochten we bij binnenkomst. En bij het uitrijden nog een keer en werden we ook ontsmet. Verder werkelijk niets van gemerkt. Het leven gaat gewoon door, ook voor de kippen en hanen die gewoon rondscharrelen. Lekkere kippensoep hier overigens.

Cimg0948

Volgende week zitten we in Laos en gaat het verhaal weer verder,

De groeten!

7 gedachtes over “Mehkong, kippengriep en preventie ZOA deel 6

  1. hoi bert en christien
    wat een wereld van verschil daar bij jullie en wij hier bij ons, er zijn momenten dat zelfs ik – die normaal alleen maar in de peel wandelt – wel ff zou willen ruilen …
    fantastische foto’s en verhalen .. ik volg jullie op de voet.
    Henk

  2. hoi bert en christien
    wat een wereld van verschil daar bij jullie en wij hier bij ons, er zijn momenten dat zelfs ik – die normaal alleen maar in de peel wandelt – wel ff zou willen ruilen …
    fantastische foto’s en verhalen .. ik volg jullie op de voet.
    Henk

  3. Ha Christine,
    Sorry om je nu weer met werk te confronteren, maar ik wilde je laten weten dat ik met veel interesse elke week even op je website kijk. Wat ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen en wat interessant allemaal.
    Je zit daar duidelijk een stuk beter dan hier.
    Veel plezier,
    Maricke

  4. Wat een vak,loempiavellenmaker. Hebben ze ook een loempiavellenvouwer? Loempiavellenvuller? Loempiavellenproductielijn? Die muts doet wel de deur dicht!! Loempiavellenbedrijfskleding? Op dat DDD-bord zie je het lijk trouwens liggen. Ben benieuwd of dat misschien een onoplettende loempiavellentransporteur is geweest? Hij oogt wel zo plat als een loempiavel, dat in ieder geval. Als je maar vaak genoeg loempia typt, krijg ik wel honger, zin in loempia, loempia, loempia, loempia, loempia en chicken tonight. Tok zie de kip en zij werd uit de weg gruimd. Ruimen ze ook kippen in Thailand? En is het nu kippegriep of kippengriep? Zal voor de kip weinig uitmaken. Tot slot:
    Eerst was ik een ei
    Nu ben ik een kip
    Kip zijn is veel mooier
    Er zit wel leven
    In een ei
    Maar het is wat dooier

  5. Mag er ook tijd zijn voor een inside grapje/vraag?? Zo ja, dan een inside vraag: zouden die mensen (anderen dan jullie) op de foto’s ook gebukt gaan onder RAB’s en P&D Dialog’s? Zo niet, wat een gelukzaligheid dan. Sorry, andere lezers voor deze cryptische vragen, maar desgewenst kan Christine het jullie haarfijn uitleggen. Maar vermoei haar daar dan niet mee tijdens haar vakantie. Heb ook een beetje compassie voor haar: ze moet al zoveel klassieke muziek missen!!! En ik kan het weten…… Christine, je geluidsboxen kunnen zelfs een hoog volume aan!! Goede kwaliteit.

  6. Enne….Maricke….aan het werk. Dit soort zaken doe je niet onder werktijd…:-)
    Ik dien dit te melden aan Bart…..

Reacties zijn gesloten.