Mont Ventoux memento mori

Eindhoven, 1 mei.

We zijn gisteren weer thuis gekomen….van een paar dagen zuid Frankrijk.

Het plan ontstond net nadat we terug waren uit Thailand: nu we zo fit zijn wilde Christine nog wel de Mont Ventoux fietsen. Oke, dan wil ik wel coachen. Nog een dagje vrij geregeld (alweer!) en op naar Bedoin. De eerste dag ben ik halverwege gestrand in de stromende regen. Dat is geen lol, morgen is er weer een dag.

Christine heeft de dag erna met mooi weer mogen fietsen in een toptijd van 2 uur en 15 minuten, chapeau! Zeker vanwege de souplesse en het feit dat ze onderweg nog kon praten en grappen maken terwijl een gewone sterveling daar echt geen adem meer voor heeft.
Omdat ik meefietste heb ik die dag geen foto’s gemaakt, maar later wel nog met het toestel in de auto gestapt voor een impressie.
2 dagen later ben ik de klos, in 1 uur en 34 minuten werk ik me hijgend naar boven, is 39-26 toch eigenlijk niet te zwaar op deze berg? Toch zeker een mooie tijd, later nog eens proberen te verbeteren 😉

Wat impressies vanaf de camping, de flank en op de top:

Mt_ventoux

Mt_ventoux2_1

Mt_ventoux3

Mt_ventoux4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dan nog even de uitleg van de titel. Een week dag voor vertrek heb ik nog een nieuwe helm gekocht. En in de afdaling had ik hem niet nodig , maaar een kort moment dacht ik dingen als ” memento mori” , ” hoe krijg ik dit kreng weer onder controle” en “help, paniek”.

Wat is er gebeurd: na een recht stuk dalen en met een snelheid van 70 km. p.u. begint mijn fiets te “shimmien”, trillen alsof ie elk moment kan gaan ontploffen. Dat doet ie als ik probeer te remmen, laat ik het stuur los (dank voor de tip Max) dan loopt ie weer gewoon rechtdoor…..maar ik ga met nog steeds ruim 50 km. op een bocht af, weer remmen, weer trilt de fiets en lijk ik de controle te verliezen. Ik begin na te denken over waar ik uit de bocht ga vliegen en hoe ik moet vallen……maar na de derde rempoging komt er weer wat rust in het stuur en ga ik met hoge snelheid de bocht door zonder te vallen. Daarna heb ik inderdaad heel rustig afgedaald!

