Rondje Pyreneeen 2008

zaterdag, 2 augustus.                             

 

Eergisteren zijn we teruggevlogen vanuit Avignon. In een recordtijd van 11 en een half uur zijn we per trein (met fiets) weer in Eindhoven geland. Het was een vraag of dat in een dag haalbaar zou zijn, en het antwoord bleek: JA!
Eenvoudig is het niet; overstappen in Parijs (inclusief fietstochtje), Lille, Antwerpen en Dordrecht.

Hier een eenvoudig overzicht van de gefietste route in lichtblauw:

Pyreneeen

Het oorspronkelijke plan om via de Franse kant van de Pyreneeen naar het westen te fietsen hebben we ingeruild voor goed weer aan de spaanse kant. Bijkomend voordeel is dat de cols in Spanje gemiddeld wat lager zijn en de grote Tourklassiekers zo lekker voor het laatst bewaard blijven. De grenspas bij Andorra hebben we aan ons voorbij laten gaan: te druk en vooral ook te smal. Normaal gesproken kun je hier met de trein de grens over, wij mochten door werkzaamheden aan het spoor met de bus mee.
De eerste de beste col in Spanje was al meteen een pracht route; bij Molina omhoog naar de Coll. de Creueta (1888mtr.) Prachtig uitzicht en geen verkeer.

Te veel gezien, te veel gefietst om allemaal op te noemen, maar wel enkele impressies onderweg:

Op en over de eerste echte col: de Creueta. Dank aan de eigenaar van de sportzaak die ons op deze “verstopte col” attendeerde. Verder (bijna) niets dan goede, rustige en mooie wegen gefietst aan de Spaanse kant. We zijn zoveel mogelijk over asfalt langs de grens gefietst.

Pyreneeen_2

Pyreneeen_1_2

Pyreneeen_13_2

twee beelden uit de kloof tussen Ainsa en Broto. Laat a.u.b. die oude weggetjes in tact. In de Spaanse Pyreneeen worden op het moment enorm veel 2e huizen en appartementen gebouwd. Onvoorstelbaar veel bouwputten gezien in werkelijk ieder dorp werd gebouwd…en daarna komen natuurlijk de bijbehorende snelwegen. Hoelang blijft het hier nog mooi fietsen vroegen wij ons dan ook af.

Pyreneeen_2_3

Pyreneeen_3_3

Hieronder een drieluik over de (on) natuurlijke voedselketen in de Spaanse Pyreneeen. Het bord boven de winkel is eerder uitzondering dan regel. De regel is dat je zult moeten vragen waar de winkel is omdat het een gewoon woonhuis is zonder enige kenmerken aan de buitenkant die erop kunnen duiden dat daar wat te koop is. ?Donde esta un alimetation?

Pyreneeen_4_2

Pyreneeen_5

Pyreneeen_14_2

Bij het oversteken van de grens keken we neer op een wolkenzee. Ik twijfelde nog of ik wel echt aan de Franse kant wilde fietsen maar Christine daalde onverschrokken af met een maximum van 67 km. per uur! Aan het wolkendek kwam geen einde, tot onder in het dal reden we in de mist/wolk. Ja, het is erg mooi groen aan de Franse kant 😉

Pyreneeen_6_4

De col foto’s spreken voor zich. Was het zwaar? Ja en nee; uiteindelijk vonden we een van de laagste cols (Col de portet d’Aspet) de zwaarste. Slechts 400 meter hoogte maar dan wel op goed 4 kilometer; gemiddeld 10 % met uitschieters tot 17 %…….

Pyreneeen_7_3

Pyreneeen_8_2

Pyreneeen_15_2

Pyreneeen_9_2

Pyreneeen_16_3

De col de Venasque (2400 mtr. hoog) was de hoogste die we hebben beklommen. Te voet wel te verstaan.
Een echte bergwandeling tot op de grens en met uitzicht op een mooie gletscher op de Maladeta.

Pyreneeen_19

Pyreneeen_10_2

Pyreneeen_11_3

Carcassonne was ons culturele hoogtepunt. We wisten wel dat er wat oude meuk te zien zou zijn maar dit overtreft echt alle verwachtingen. Zoals een andere fietser opmerkte; ” de Efteling is er niets bij” Wij durven te beweren; ” zelfs Disney is er niets bij”

Pyreneeen_17_4

Tot slot: in het Parc Naturel Regional du Haut-Languedoc mochten we nog ongeveer 35 km. over een oude spoorlijn fietsen. Lekker rustig. En tot slot met de TGV naar huis.

Pyreneeen_12_2

Pyreneeen_18_2

Advertenties