Bonjour, ca va? Maroc 2

_igp5019 AGDZ, 23 december.

Oui, ca va, merci. Alla marokkanen spreken frans al is het maar een paar woorden. Afgelopen dagen door het dal van de Draa gefietst, een langgerekte oase in de woestijn. Ook het eerste touristische deel van het land waar ik rij. En dan nog valt het allemaal mee – afgaande op alle waarschuwingen die ik vooraf kreeg- met de opdringerigheid of het afzetten. Ja natuurlijk komen alle trucs voorbij zoals het wisselen van 10 losse euro stukken voor een briefje van 10. bij die losse euros zitten dan enkele 5 dirham stukken, en das geen euro….Maar alles heel vriendelijk. Ik merk wel dat ik als alleenreizer er minder tegen kan om te worden aangesproken door handelaren. Dat verstoord maar de rust van deze retraite. En na 40 keer dadels aangeboden te hebben gekregen dacht ik er toch maar eens te gaan kopen. Bij de boer die ze aan het oogsten is leek me het beste. Ja, ik krijg een handvol van de jongste zoon, en twee handen vol van de oudste zoon, en een handvol van de vader. das wel een kilo dadels, wat mag dat kosten? Niets, en als de jongste dan om een pen vraagt krijgt hij nog een uitbrander dat ie niet mag bedelen!

Vanuit mijn eindpunt; Zagora vertrokken vroeger de caravanen -caravans?- naar Timboektoe, het orginele bord is helaas vervangen voor een replica maar het idee blijft hetzelfde.

_igp5016

C est ca, a la prochaine, Bert

3 gedachtes over “Bonjour, ca va? Maroc 2

  1. Begrijp ik nou goed dat je vandaag een rustdag hebt? Want de tijd bij het bericht zegt 12:11, onze tiJd of Marokkaanse tijd? Maar in ieder geval midden op de dag, en het lijkt me toch niet dat je bij de lunch je fiets met bepakking in het internetcafe zet, of toch wel?
    Best wel veel oker/oranje, die foto’s, en ook heel veel blauw – da’s hier wel anders… Groeten weer, Christine

  2. Hoi Lieve Broer,
    Het lijkt me helemaal fantastismo…zeker in vergelijking met het grijze, mistige leventje hier in kikkerland. Maarrrr vandaag is mijn vakantie begonnen en nu ga ik ook genieten. Doe jij dat vooral ook van alles wat op je paadje komt zoals lieve mensen met dadels.
    Knuffel
    Hanny

  3. Ha lieve Bert,

    Op de verjaardag van Monique keken we even op je website. Prachtige foto’s, leuk om even iets van je te horen en te zien!

    We wensen je nog een fantastische fietstocht!

    Heel veel groetjes,
    Pap en Mam

Reacties zijn gesloten.