BonBon? Maroc 5

Bonbon? Dacht het niet! Agadir, 29 december.

Twee sfeerschetsen:

1 Bert rijdt in opperbeste stemming (afdalen) door een klein dorpje. In de verte komen twee kinderen aangerend. Dat is een bekend beeld, als ik door een dorp fiets komen de kinderen zwaaien of groeten. Deze twee zien er erg vrolijk uit en omdat ik in een goede stemming ben begroet ik ze al voor ze mij begroeten. De kleinste van de twee rent mee naast mijn fiets en zegt iets wat ik eerst niet versta; ik hoor geen vraag om een stylo of dirham, nee hij wil een bonbon. Helaas geen bonbon en als het duidelijk wordt dat er geen bonbon komt wordt ie boos en bukt zich om een steen op te rapen. Daar wordt ik dan ook weer minder vrolijk van dus zeg ik boos NON en gelukkig zegt zijn oudere broertje dat ook (denk ik toch) en het kereltje laat zijn steen weer vallen. Hoeveel gekke toeristen hebben deze kinderen al wel cadeautjes gegeven? hoe gaat dat knulletje reageren als ie een paar jaar ouder is?

2 Bert zit op het terras in Agadir. het fietsen zit erop en niets hoeft. Dus lekker koffie drinken tussen de locals. Solidair als ik ben heb ik de afgelopen twee weken ook geen alcohol gehad, zoals het een goed moslim betaamd! Maar wat doen dan al die mannen bij de drankhandel……maar dat terzijde, mijn buurman op het terras drinkt ook thee en spreekt me aan over de foto die ik net van de moskee heb gemaakt. De kwaliteit van zijn toestel is minder etc. Al kletsend komen we op werk en moet ik weer eens uitleggen wat ik doe, maar dat kent hij wel; toxomanie. Buurman is zelf directeur van een school, zijn maatje naast hem heeft een grote vissersboot en de derde man (die nog moet komen) wordt al aangekondigd als Nederlands-sprekend en is ex remiafritessausmaker! In Nederland wel te verstaan. Geremigreerd nadat de kinderen het huis uit waren. Beide kinderen hebben gestudeerd en zijn vervolgens in Belgie en Duitsland gaan werken. Een zeer gezellig uurtje op het terras.

Marokko is wel een land van uitersten. Milieu moeten ze nog uitvinden en vrouwen verstoppen ze in huis of achter de sluier. En stenen gooien naar fietsers is ook niet echt aardig. Maar de overgrote meerderheid is wel erg vriendelijk. Gastvrij zal ik maar zeggen. En de natuur is zeer indrukwekkend. En het eten is erg lekker. En de rit zit erop. Ruim 1200 km in twee weken. Moe en tevreden.

Maroc; Je reviens!

Arganboom, ook wel de Marokkaanse olijf genoemd. Is droogtebestendig en das wel handig in dit land. De geiten zijn er dol op, klimmen in de bomen en eten ze kaal! deze niet, die is al te hoog.
_igp5105

Gerenoveerde kashba met chambre dHote boven op de heuvel. Maar wel eerst te voet de 80 trappen op. Minder geschikt voor fietsers dus.
_igp5121

En ik me maar afvragen waarom ik zo vaak stenen rechtop zag staan. Als je begraven wordt zetten ze een steen voor je rechtop ja. Maar in alle eenvoud dan wel.
_igp5109

Het is lente, de vogeltjes fluiten en de eerste bloemen staan in bloei

_igp5124

en tenslotte de bloemetjes vanuit de verte.

_igp5127

En wie weet voeg ik nog wat fotos toe als ik weer thuis ben, morgen eerst vliegen.

Een gedachte over “BonBon? Maroc 5

  1. mooi verhaal van de bonbon en de mannen. Welkom terug in Nederland, denk ik? Paar dagen wennen aan de temperatuur en een andere wijze van voortbewegen. Het beste voor 2009 en we zien elkaar. Groet.

Reacties zijn gesloten.