Thailand 2011; de route deel 9

Met enkele kleine aanpassingen de gehele tocht op de fiets gereden.

Een mooie, zogenaamd ” uitdagende” tocht voor gevorderden. Alle etappes, behalve de laatste, vonden we zeer de moeite waard. Voldoende bos, dorpjes, landbouwgebieden en cultuur op deze route. Gereden afstanden steeds inclusief omrijden, hotel zoeken etc. Hoogtemeters zoals de meter ze aangeeft (schatting is gemiddeld +/- 25% teveel aangegeven) Voor overzicht; zie de kaart zoals gepost op 25-12-2010.

De etappes:

  1. Bangkok – Nakhon Sawan; bus van vliegveld naar station en vervolgens trein. Langdurige bezigheid, moet anders kunnen (sneller of zelf fietsen)
  2. Nakhon Sawan – Kampang Phet; 133 km vlak langs rivier. mooie, relatief rustige wegen.
  3. Kampang Phet – Tak; 68 km. Weer deels kleine weg langs rivier kunnen volgen.
  4. Tak – Mae Sot; 88 km, 1600 hm. werk in uitvoering, veel stof en begin erg druk. Twee grotere mooie klimmen, af en toe heuvelen (50 meter op en weer af etc.) voldoende eten en drinken onderweg.
  5. Mae Sot – Tha Song Yang; 90 km, 910 hm. eerste deel vlak later wat heuvelen. mooie tocht door landbouw gebieden en vanaf Mae Ramat (slaapgelegenheid) rustiger en meer bos.
  6. Tha Song Yang – Mae Salit;  32 km, 380 hm. Kort, maar wel heuvelen. In Mae Salit zekerheid van guesthouse, een dorp verder, BAN Tha Sang Yang zou iets kunnen zijn, maar later niet gevonden, wel plek voor tent op te zetten.
  7. Mae Salit – Mae Sariang; 120 km, 2670 hm!! Prachtige, onregelmatig steile en zware etappe, overnachten kan eerder; na + /- 20 km klimmen tentje opzetten in gehucht met winkeltje of bij Mae Ngao national park. Nieuw resort bij Sop Moei. Enkele delen van een paar kilometer wegwerkzaamheden.
  8. Mae Sariang – Khun Yuam; 96 km, 1760 hm. Het blijft mooi op de route. Matigere hellingspercentages en deels vriendelijk glooiend. Slapen kan ook in Mae la Noi.
  9. Khun Yuam – Mae Hong Son; 70 km, 840 hm. mooi en makkelijk fietsen.
  10. Mae Hong Son – Soppong (= Pang Mapha); 67 km, 1800 hm. wel weer een steilere etappe. Zeer mooie omgeving. Vanaf Mae Hong Son wat meer verkeer.
  11. Soppong – Pai; 59 km, 1250 hm. Een grote klim van 500 naar 1400 meter hoogte. Vervolgens veel omgereden om een geschikt resort te vinden. Pai is het eerste echte (en enige) toeristendorp op deze route. minder geschikt voor fietsers 😉 Wij sliepen 10 km. voorbij het dorp.
  12. Pai – Huai Rai; 84 km, 1770 hm. Gestopt net voor de kruising met de 107 vanuit Chang Mai. Een grote klim en een boel kleintjes erachter. Redelijk maar onregelmatig steil. Drukker verkeer omdat Pai zoooo druk bezocht wordt.
  13. Huai Rai – Phrao; 84 km, 800 hm. Heel klein stuk over de drukke 107 en daarna de zeer rustige 1329 en 1001. Mooi landbouw gebied, enkele makkelijke klimmen en vlak slotdeel. resort net buiten (voor en voorbij) het stadje.
  14. Phrao – Mae Khachan; 71 km, 1500 hm. wegnummers 1150 en de drukke 118. Pittig klimmen op 1150 in prachtig verlaten gebied. Bijna geen verkeer. Op hoogste punt dorpje met winkel. De 118 ligt in een druk dal met veel voorzieningen.
  15. Mae Khachan – Lampang; 132 km, 1080 hm. weg 120 en 1035. Minder vlak als verwacht; beginklim, dan lange tijd vlak en tegen het eind nog veel klimmen. Mooie en grotendeels zeer rustige weg.
  16. Lampang – Wang Chin; 85 km, 800 hm. Binnendoor puzzelen over de vlakke 1037 en 1036, dan vriendelijke klim over de 11 en tenslotte de vlakke en rustige 1023. Mooie gevarieerde route.
  17. Wang Chin – Sawankhalok; 110 km, 570 hm. Niet vlak zoals verwacht maar korte stevige klimmetjes. 1125, 4010 en 1177 langs de rivier blijven volgen: ongekend platteland met mandarijnen-plantages binnendoor tot weer drukker op 101.
  18. Sawankhalok -Phitsanulok; 100 km, een paar hoogtemeters. Vlakke etappe door rijstvelden, binnendoor via 5094 en nog een paar kleine, deels onverharde, weggetjes tot uiteindelijk langs rivier over de 1104 en 1275. Alles zeer rustig tot bijna bij Pithsanulok.
  19. Phitsanulok~Ayutthaya; treinzitten, vier uur lang
  20. Ayutthaya – Bangkok; 95 km. Voor de hand lag vervoer per openbaar vervoer of met een busje. Fietsen is leuker. ZEER drukke weg maar makkelijk te doen in een dag en veel gelegenheid tot stoppen in dorpjes en bij tempels. weg 309, 352, 3004, Thanon Nimit Mai en 3119. Er zijn vast betere routes, we houden ons aanbevolen, ook voor een mooie route vanaf het vliegveld naar binnenstad Bangkok…….

cropped-thai.jpg

Advertenties