beelden uit Maroc deel 2

Marrakesh uit valt niet mee. Na bijna 2 uur dwalen, vooral om een gastankje te vinden, eindelijk het dorp uit. Tamelijk drukke weg zoals verwacht.  Maar domoor mist dan ook de afslag binnendoor. Door dat alles erg lang op de fiets gezeten ( bijna 7 uur) en net voor t donker op bestemming. Althans net ernaast. Ik zou een eenvoudige refuge bezoeken maar net ervoor staat een nieuw kasteeltje. Als ik stop wordt ik meteen aangesproken. Wat kost t? Wat heb je er voor over? Binnen ff kijken en ik spot meteen de prijslijst vanaf 1000 dirham. Nee, zeg maar wat je ervoor wilt betalen. Nou dan zou ik zeggen 300 en kijken waar we uitkomen. Uiteindelijk halfpension voor 500. Prima.

132 km
6.50 uur op de fiets en
500 klimmen

Geen campinggaz in t centrum (winkeltje dicht?)
Ook niet meer bij marjane wel bij mr bricolage iets verderop

Luxe keet met kachel in de eetzaal. Dat is prettig want als de zon ondergaat is t meteen koud. Vandaag mooie bergetappe door verlaten dal en berg. Bekende gedoe bij de dorpjes; opdringerige jongetjes zeurend om pen en als t tegenzit gaan ze ook nog aan de fiets hangen. Verder vooral veel vriendelijke groeten ook vanuit de plaatselijke extreem hoog beladen songteaw.

61 km
5.20 uur
1500 hoogte
En we zitten nu op 1600 metertjes
Morgen naar de stad en internetten, hopelijk skypen en een wasje doen

Verstuurd door Bert Vinken

Beelden in willekeurige volgorde……..

 

1-1-12 tis even wennen na een oudjaar in de rimboe. Ik zou eigenlijk een dorp verder zijn gefietst maar bij gebrek aan bewegwijzering toch hier gestopt. En het zou eens zo uitkomen dat ie 5 km verderop toch niet open is. Nee, Fatima zag mij graag komen. Toch weer een weekloon in een keer binnen. Bij aankomst geen prijs, haar frans is niet zo best en schrijven wil ook niet lukken. Prima bed, mooie tajine en simpel ontbijtje voor 150. Komt ze met een muntje van 10 aanzetten. Ik snap t niet, neem de munt aan en stop m weg. Later probeert ze duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. Vooruit ik heb nog een 10 munt bij de hand en geef die terug. Snap er niets van. Tot ik vanavond in mn broekzak die munt vind; blijkt een 2 euro munt te zijn. Heb ik haar onbedoeld een euro tekort gedaan. Als ik nog eens langskom zal ik het goedmaken;-) prachtige route met nog wat avontuur; ijsplaten oversteken, een keer gelopen en een keer een ondiep riviertje oversteken waarbij de beide zijkanten serieus verijst waren. Bijna onderuit. De weg is volledig geasfalteerd……geweest. Ongeveer 5% is nu modder, zand of water. Mooi verlaten dal met 2 auto’ s per uur.  Ja vergeleken met Laos is t hier best druk.

93 km
5.15 uur gefietst
En wel weer zo’n 1000 meter in de hoogte

2-1-12
En nog een dag.
Verdorie. Toch weer zeurende knie. Maar ik herinner me de wijze raad van fysioPaul; niet door de pijn heen gaan. Dus fiets ik bergop in het lichtste verzet zonder pijn, das pas fijn. Ja zo gaat het wel. Zolang het niet te steil wordt is het goed te doen. Onderweg weinig opzienbarends. Veel zand rotsen en ruw asfalt. Tazenacht is ongelooflijk smerig, rommelig en vervallen. Zo ook het internetcafe, daar valt niet veel te doen. Hotel is wel goed. Ik wilde eerst nog gaan mopperen dat de douche niet werkte. Maar nadat ik de kraan OPEN draaide kwam er voldoende warm water. Heerlijke douche, prima kamer en rustig van de hoofdweg af gelegen.

91 km
5.15 uur of zoiets
500 meter omhoog

3-1-12
En ook prima geslapen en ontbeten! Heerlijk uitgebreid ontbijtje voor 20 mad ofwel 1,8 euro! Rustig aan vandaag, eenvoudig fietsen met slechts een paar kleine colletjes. Daarna flink afdalen naar Taliouine. Hartverwarmend als mensen in de auto even stoppen om te vragen of ik alles bij me heb? Water, fruit, brood, zeg het maar. Maar ik heb net inkopen gedaan dus geen gebrek aan voedsel. Lief en attent. Hele dag lekker gefietst, bijna geen pijn meer en vooral aardige mensen onderweg. Vroeg aangekomen en hotelletje gevonden  Nu lekker op t terras een theetje drinken en zo naar t saffraanmuseum en een paar grammetjes scoren.

Op de gok:
86 km
Iets meer dan 4 uur
500 meter op en 1000 af

Tot zover vanuit een nog steeds zeer zonnig Maroc.

Taliouine na afdingen 170 incl ontbijt. Karig kamertje maar wel wifi op de kamer!

Vanuit Taliouine ingezet om maar 35 km te rijden. Dus rustig op uitgebreid ontbijten en nog voor de meute op pad. Eerst even 3 gram saffraan gescoord; we zitten in de streek uiteindelijk. Beoogde doel om te overnachten wel gevonden maar niet geopend. Dan toch door zodat morgen de aanloop naar de klim een stuk korter is. Zo ontspannen als de ochtend was. Dan is het niet leuk om nog eens 40 km erop te moeten. Grappig plaatsje is Olad Berhil. Buiten dit complex 0 % toeristisch. Een oase in de woestijn van chaos en vuil. 520 voor half pension! Veel ja, maar prachtig complex met dito tuin.

87 km
4 uur en drie kwartier
Paar honderd hoogte en vooral gedaald tot 550 meter boven zee

Donderdag de Tichi n Test over. Toch even 1600 meter omhoog
En de rest, want afdalen gaat altijd gepaard met de beruchte 50 meter tussenklimmetjes.

Maar terug naar het begin; een heerlijk uitgebreid ontbijt met vogelconcert in de tuin. Dan wil ik wel buiten zitten ook al is het nog koud. Komt de gezelschapsheer langs op een fiets. Niets bijzonders hier, iedereen fietst. Maar hij heeft een pinarello en gaat straks een rondje rijden! En route en als ik bij t tankstation kom staat hij daar in vol ornaat. Even later komt de groep voorbij; een allegaartje van 6 man die samen rijden. Een paar carbonnetjes maar ook een antieke sunn. En dus een alu pina van mijn gastheer. Ik mag de eerst 10 km in het wiel hangen tot de afslag naar de tizi n test. Dank heren. Mooie gelijkmatige klim. Nergens te steil en prachtige uitzichten op dal en dorp. En vandaag is de col afgesloten voor verkeer, dus heb ik het rijk (bijna( voor me alleen. Er blijkt ergens aan de weg gewerkt te worden en daarom is de pas alleen open voor kleine voertuigen. Ook voor mij dus. Uiteindelijk stelt de hinder niets voor en zou er zelfs een vrachtwagen kunnen passeren. Maar mooi voor de eenzame fietser die vandaag voor het eerst een andere vakantiefietser tegenkomt. Dag James, have a nice trip. Na lang fietsen kom ik me hier in een toeristenval terecht. Hier komen meer mensen langs en de prijzen zijn ronduit schandalig. Voor een armoedig kamertje zonder warm water vraagt ie 250. Na wat handelen zakt dat naar 200 maar dat maakt ie weer goed door onzinnige prijzen te rekenen voor het eten. Kortom goedkoop is hier duurkoop. Dit soort plekken zijn niet leuk; er is weinig aanbod en aangezien alles in de gidsen vermeld staat denken ze te kunnen vragen wat ze willen.  Mja morgen weer lekker fietsen, net als vandaag. En Pierre wat hebben zij gereden?

120 km
7.20 uur
En een col van 1600 meter omhoog met nog een 250 extra aan tussendoortjes

Tot slot.  De laatste en moglijk de mooiste rit. Vroeg weg uit de toeristenval Ouirgane. Natuurlijk weer de klassieke fout gemaakt om voor het goedkoopste adres te kiezen. Want dat geldt alleen op papier, in t echt kom ik dan weer bedrogen uit helaas. Wel nog snel ontbijtje en meteen 300 meter klimmen voor de boeg naar Asni. Daar heerlijk in het zonnetje op het terras genoten van het uitzicht op de besneeuwde toppen van de Atlas. Boodschapje doen, even naar de beestenmarkt ( een schaap draagt het makkelijkst met de poten aan elkaar gebonden en dan dat als handvat) heel diervriendelijk;-(
Op het centrale plein werd ik iets te vaak aangesproken. Vervelend volk. De weg naar marrakesh zou dicht zijn. Of ik vervoer wilde of ergens overnachten. Nee natuurlijk niet. Ik wil gewoon fietsend naar marrakesh. Na een km bleek de weg wel degelijk afgesloten. Omrijden dus. En wat is er mooier daan een omleiding? Niets toch. Heerlijk om van de toeristtrail af te zijn en weer door dorpen te fietsen die normaal nooit bezocht worden. Uiteindelijk vind ik dit soort streken-de net niet toeristische- toch het interessantst. Mooi toch. Van de laatste dag nog volop kunnen genieten. En het eerste hotel waar ik naar toe wilde heeft plaats. Voor 250 mad mag ik een nacht slapen in central palace. Morgen bezien of dat slapen lukt en anders verkassen naar meer luxe.

88 km
5.15 uur
Eerst 300 mtr en daarna nog verschillende keren 10 @20. Laten. We het afmaken op de standaard 500

Groet; Bert

 

