Oktober 2016. Les Chemins du Soleil; Grenoble – Sisteron. LHT of LTH?

Wat is dat dan, een LTH?

Nu, ruim een week later kan ik daar wel iets over melden. Ik kan alvast melden dat het geen nieuwe fiets is ūüėČ

Maar eerst het begin van een geweldige week fietsen in de Vercors, Drome en Buech. We (Margo, Frenk, Johan en Bert) zijn vanuit Grenoble naar Sisteron gefietst via de Chemin du Soleil. Deze route is een onderdeel van een uitgebreid netwerk van 1200 km VTT/MTB routes in de (pre) Alpen. Zie voor meer info de uitstekende site; moveyouralps.

Het geheel start bij het meer van Geneve en loopt door tot in Nice! Wij kozen het middenstuk, ingegeven door het weer (herfst), bereikbaarheid en de moeilijkheidsgraad van het traject (medium). De Vercors met zijn herfstkleuren heeft veel indruk gemaakt. Prachtige schakeringen tussen groen, geel, rood en bruin naast grijze kalkrotsen. Daarbij opgeteld de mooie tracks en verlatenheid van de hogere delen van dit gebied. Maar ook de zuidelijkere dalen en toppen mogen er zijn. Het afdalen is ook voor ons ‘mindere afdaalgoden’ bijna overal goed te doen. Lopen heeft zich vooral beperkt tot te steile klimmen. Waarbij een enkele helling in zijn totaal te voet bedwongen mocht worden. Dat staat dan voor een uurtje lopen‚ĶMaar wat een schitterende uitzichten en afdalingen!

We hebben het geheel in 6 dagen gefietst, dat zijn dan¬†behoorlijk intensieve fietsdagen van rond de 6 tot 7 uur op of bij het zadel en 1200 tot 2000 hoogtemeters per dag. Het is dus wel echt off-road waarbij de Franse classificatie wordt gehanteerd. Maar welke? ja, daar zijn we niet echt wijzer van geworden, soms werd er gewaarschuwd voor moeilijke of gevaarlijke passages en dachten we ‘waar dan?’ en andere keren stonden we boven een afgrond die niet was vermeld?!

Slapen en eten gaat voortreffelijk op dit traject, soms moest er even gezocht en gebeld worden met alle gites in het dorp, maar in de regel was accommodatie en winkel snel gevonden.

LTH?

Op de laatste dag, op het einde van de laatste lange afdaling ben ik gevallen. Het leek ernstig/mee te vallen. Ernstig omdat het ene behoorlijke klap op mijn bovenkaak was, mee vallen omdat er niets gebroken leek. Met een pijnlijke kop en bloedende lip zijn we verder afgedaald tot er een chauffeur me in zijn busje wilde laden en bij het Hopital in Sisteron heeft afgezet. Om een lang verhaal kort te houden, terug in NL voelde ik me toch niet helemaal lekker en een bezoekje aan de huisarts en SEH bracht duidelijkheid; als je op je kop valt, ook op de voorkant, kan er een Licht Traumatisch Hersenletsel ontstaan. En das niet fijn, we zijn nu 10 dagen verder en nog steeds heb ik last van vermoeidheid, geluid, aandacht…en eet ik yoghurt, brinta en ander vloeibaar voedsel. maar het goede nieuws is toch dat het snel minder wordt en de prognose dat het helemaal over zal gaan.

Samenvatting; Off-road smaakt naar meer!

